Disse bevilgningen for havnevesenet ble gjort kjent i Dagbladet 17.desember 1880.
Var det virkelig planer om å bygge kanal fra Beiningen til Vik? Ja, for Bruervig må vel være en plass i Vik, tenkte jeg. Og fikk svar fra Gunn Elise Vikre på Facebookgruppa "Du vett du e' fra Skudnes.." som skriver:
Bruarvigå er den vigå i Beiningen som ligger få meter frå huset vårt. Neste vig e den som går te Vikesjøen.
Og Nils Vikre skriver Det å bygge en kanal fra
Beiningen til Bruravigå i 1880, tror jeg må ha vært omtrent umulig.
Eneste plassen som terrenget er såpass lavt i forhold til sjøen er fra
innerst i skude, der hvor det en gang har vært sjøhuser, og over til
helt ytterst i bruravigå. Der har det hendt at ved ekstremt høy flo så
har det runnet vann igjennom der. Med båtene som de brukte på den tiden
så hadde det uansett vært vært livsfarlig å prøve å forsere seg gjennom
der vintersdag. Tenk deg bare å komme rundt skude i robåt i skikkelig
dårlig vær. Har hørt om de planene, men trodde i grunnen at det var bare
tull. Tror foresten at navnet Bruravik var at når brurefolk skulle til
kjerka så la de til i Buravika for så å gå siste biten til kjerka.
Lokasjonen til denne vika er foresten den første vika du kommer til når
du går med båt langs land og rundt skudepynten. Noen vil vel si at der
helt ytterst i vikevågen.
Begrunnelsen for å bruke penger på en kanal var grei: Båter som ikke hadde kunnet passere Skude, skulle kunne komme inn til Skudenes uavhengig av været.
Så er altså ikke skipstunell ved Stadt eneste planen man har hatt om kanal.
Jeg tråler for tiden avisene fra 1880-tallet etter nyheter fra Skudeneshavn. Kanskje finner jeg forklaringen på hvorfor det ikke ble noe av kanalen som nok flere kunne ha ønsket seg når de har rundet Skude i ettertid, - i små eller store båter.
Og stygt vær var det ofte, mer enn andre steder skal vi tro værmeldingen i avisa der Skudenes skiller seg ut og nevnes spesielt med
Søgang:
I følge Wikipedia var Stadtunnelenn planlagt noenlunde på samme tid:
Historien om en skipstunnel gjennom
Stadlandet går langt tilbake i tiden. I vikingtiden dro de sjøfarende båtene sine over
Dragseidet på Stadlandet istedenfor å seile rundt.
Allerede i 1874 ble ideen om en skipstunnel gjennom Stadlandet lansert i en artikkel i
Nordre Bergenhus Amtstidende.
Omtrent på samme tid ble også forslag om å heise båtene opp på en
jernbaneløsning over Stadlandet lansert, noe som ble beregnet til å være
bare halve prisen av en tunnel hvor båtene seilte selv.
[6]
Skipstunnel ble utredet fra 1990-årene. I 2010 gikk den såkalte konseptvalgutredningen fra
Kystverket imot bygging av skipstunnel ved Stad.
Men i 2021 legger regjeringa tunnelen inn i Nasjonal transportplan.
Info om maleriet mitt av Skude fyr, finner du
her