Høines, gardsnummer 43, bruksnummer 11 og 12 - det er mitt utgangspunkt.

Historiebloggen til Marit Elisebet Totland
Høines g.nr 43, br.nr 11 er mitt utgangspunkt, bokstavlig talt, siden det var der jeg vokste opp og slet mine barnesko, som farfar flittig lappet og stelte. "Løft føttene når du går!", var hans formaning. Siden jeg er datter til far, Rolf, - med stor historieinteresse og datter til mor, Inga, med stor slektshistorie-interesse, er det helt naturlig at jeg prøver å samle mest mulig av familiens og hjemstedets historie.

Fortiden fasinerer. Levekåra var så annerledes. Det holder det ikke bare å se nærmere på egen gårdshistorie for å forstå fortiden. Perspektivet må utvides. Jeg er derfor på leiting etter alt av interesse som kan fortelles: "Det var en gang.."

Forseggjorte offentlege dokument:

fredag 15. april 2011

Av same rot som Arne Garborg

Oppdatert august 2014: No går boka som eg har nemnd i teksten her, snart i trykken. Tittelen er blitt "Garborg og Skou - forskjell på folk". Utviklinga av mansuet blei slik at det var naturleg å ta med namnet til Garborg i tittelen. Då blir slektskapet til han spesielt for meg:

Farmor Ragna kom frå Stavanger. Ho var fødd Malmin. Faren, Garman Malmin, var son av Karen Haugland Gregoriusdatter (1822-1898) som kom frå garden Øvre Haugland, nabogarden til Garborg der Arne Garborg veks opp. Dette vekte interessa hjå ein slekts-sporhund som meg, og då eg fulgte spora vidare, fann eg det eg søkte etter. Eit stykke tilbake i ætteledda møttest linjene frå Arne Garborg og farmor si slekt. Faktisk så var vår oldefar Garman og Ane Oline, Garborgs mor, tremeningar. Då var farmor og Arne Garborg firmeningar.

Slekta vår møttest ved at Arne Garborg si tippoldemor også er mi tipp-tipp-tipp-oldemor. Ikkje verst! (Tabbelen nedanfor viser korleis dette er. Det er nr 24 som er møtepunktet. All slekt på lista før det, har me altså felles.)

Våre oldefar Garman var truleg heime hjå besteforeldrene på Øvre Haugland som gut, og han var jamnaldring med Arne Garborg, både grunna slektskapet som bandt folket saman på den tida og på grunn av nærleiken mellom gardane.

Ane Oline Garborg var Arne Garborg si mor. Me veit mykje om Arne Garborg sin barndom sidan me i dag kan lesa dagbøkene hans. Og det er ikkje til å leggja skjul på: Det var ikkje berre gode minne Arne hadde frå barndomen sin. Eg held for tida på med eit manus som mellom anna har med historia til Arne Garborg som gut. Dette er henta derfrå:


Garborgheimen
Aadne Garborg var en glad smågutt. Også faren kunne spøke og være lett til sinns. Han drev til og med ablegøyer med sønnen sin, stilte han fram som taler på bordet, til underholdning for gjester og husets folk. Det hørtes latter fra Garborgtunet.
Men latteren stilnet da faren ble vakt og begynte å få alvorlige religiøse anfektelse.
Da var Aadne åtte år.

Det var som en stor skygge la seg over Garborghjemmet. De få trivelige stundene de hadde, var når far i huset var ute i ærend. Kom han tidligere hjem enn planlagt, var det en skuffelse for resten av familien, og i verste fall var det et vondt gjensyn, særlig dersom han kom over dem i noe så verdslig som å leke eller drikke kaffe.

Både hverdag og helg ble preget av alvor. Følelse av frihet kunne de bare få om faren var borte. Mora hadde vondt av barna sine. Hun ville ikke gå imot mannen sin, men bøyde seg for husbonden, slik det sømte seg en god kone. Samtidig prøvde hun å beskytte barna, gi dem noen pustehull. Arne fikk derfor lese i bøkene han hadde skaffet seg i smug, på kne over kista i kammerset når faren ikke så det.

Forfedre til Arne Garborg, tatt fra Ola Aurenes "Høyland Gards og ættesoge"
NavnFødtDød
1
Arne Garborg25.1 185114.1 1924

foreldre  2
Eivind Ådnesen Garborg
1822

1870

3
Ane Oline Jonsdatter Raustad23 2 183228.4 1908

bestefo r 6
Jon Samuelsen Raustad
1779
21.4 1837

7
Inger Kristoffersdatter Time
1797
22.3 1870

oldefor 12
Samuel Jonsen Raustad
1753
25.3 1840

13
Marta Jonsdatter Li
1751

14
Kristoffer Reiersen Time
1751

1806

15
Astrid Torkelsdatter Time
1758

1834

tippolde 24
Jon Olsen Raustad felles stamfar  29.9 1709    ca 1800

tippolde 25
Kirsten Gabrielsdatter Austrått   5. 3 1712
1778

26
Jon Larsen Mæle

27
Marta Rasmussdatter Li

28
Reiar Reiarsen Store Undheim
1726

1792

29
Inger Kristoffersdatter Skårland
1820

48
Ola Jonsen Hetland
1733

49
Helga Pedersdatter Raustad

50
Gabriel Pedersen Austrått
1683
28.2 1725

51
Karen Samuelsdatter Skei
1683
24.3 1715

96
Jon Andersen Hetland

97
-

98
Peder Bleivsen Kjeldeland

99
-

100
Peder Gabrielsen Austrått
1353
7.5 1720

101
Mari Olsdatter Bore
1666
9.3 1716

 

2 kommentarer:

  1. Slekt er morsomt og interessant, - mer jo eldre man blir :)
    Hvis du ser på mitt forrige blogginnlegg, ser du at en av følgerne mine plutselig fant ut at vi er i slekt.
    Jeg legger meg til som følger her. Ser jeg har æren av å være den første!
    Gleder meg til å følge deg :)

    SvarSlett
  2. Hyggelig med besøk fra brudebloggen.Det kommer innlegg på bloggen min "Det var en gang" med litt ujamne mellomrom. Jeg har et hav med stoff å ta av, så det gjelder bare å få porsjonere det ut.

    Og slekt er mye mer spennende enn det høres ut, ja.

    SvarSlett